top of page
Sök
  • Resebemanning

Månadens matchning: ANNA OCH PATRIK PÅ TICKET

Uppdaterat: 6 feb. 2019

Ticket har sedan i höstas anlitat fyra resekonsulter via Resebemanning. En av dem är Patrik Englund. Både avdelningschefen Anna Hammarberg och Patrik är mycket nöjda med matchningen. Resebemanning fick en pratstund med dem båda på Tickets kontor i Nacka.



Det var hösten 2016 som Anna Hammarberg, Operation manager med ansvar för back office och kundsupport mot Tickets digitala marknader, plötsligt insåg att hon skulle behöva förstärkning på kontoret. Fler medarbetare hade då flyttat ut i organisationen, någon gick på föräldraledighet, det hade hänt många saker ute i världen som strejker och attentat och man hade därför hamnat efter produktivitetsmässigt. Anna hade varit i kontakt med Jannica redan tidigare men det var först nu hon verkligen behövde hennes hjälp, och främst var det en person med goda Amadeus-kunskaper hon var ute efter.

– Kan man Amadeus så kan man göra många saker som vi har väldigt mycket nytta av, som exempelvis återbetalningar, tidtabellsförändringar och ombokningar. Om något flygbolag ställer in eller gör förändringar i tidtabellen blir vi väldigt påverkade och behöver lösa det. Då kan vi inte ha en robot utan behöver handkraften, och måste ha duktiga personer som Patrik som förstår hur man ska göra, säger Anna.

Anlitade fler konsulter från Resebemanning När Anna väl hade uttryckt sitt behov av extra personal till Resebemanning dröjde det inte länge förrän Ticket hade en kompetent person på plats. – Det går väldigt snabbt när jag och Jannica jobbar ihop. Jag fyllde i ett blad om kompetenser, sen skickade hon ett CV från en person som redan jobbat här så Jannica visste att hon redan kände till vårt sätt att jobba. På grund av att försäljningen av resor ökar väldigt mycket, och Anna insåg att man inte skulle komma ikapp, fick man på Ticket efter ett tag behov av ännu mer förstärkning. Att resebranschen just nu går strålande är ingen hemlighet, inte minst med tanke på den svenska vårens frånvaro av värme och soltimmar. – Vi fortsatte att växa och behövde tre till. Så nu har vi anlitat fyra personer från Resebemanning sedan i höstas, berättar Anna.

Patrik blev en perfekt match Patrik har jobbat i resebranschen sedan 1996 med fokus främst på affärsresor. När han fick kontakt med Resebemanning var han redan anställd på en resebyrå men var på väg bort därifrån. Patrik nappade direkt på Tickets jobberbjudande och fick börja en kort tid därefter. På pappret står det att han anlitats som biljettör och sedan han började i mars har han sysslat med allt från ombokningar till krediteringar och refunderingar i Amadeus. Kontraktet löper ut i augusti, men med tanke på arbetsbelastningen tror både han och Anna att det kan bli aktuellt med en förlängning, något som Patrik ställer sig positiv till. – Det är en bra arbetsplats med arbetsuppgifter som passar mig, så det här skulle jag vilja jobba med en längre tid framöver. Jag har tidigare varit säljare men den biten är jag klar med, menar Patrik. Anna är mycket nöjd med Patriks arbetsinsats. – Det går jättebra, säger hon och vänder sig till Patrik. Du berättade att du gillade struktur, och då kunde jag säga att vi har en bra grundstruktur, trots att man aldrig vet vad som händer i världen. Patrik jobbar på otroligt bra, och han är glad och trevlig.

Upplevelser av bemanning via Resebemanning Både Anna och Patrik upplever att det varit väldigt positivt att gå via Resebemanning istället för att på egen hand leta efter en kandidat respektive uppdrag. – Allting har gått väldigt smidigt och enkelt, jag är jättetacksam för deras hjälp, säger Anna. Jag har själv tidigare tänkt att den här typen av bemanningsföretag verkligen skulle gynna resebranschen, och jag tycker att Jannica gör det fantastiskt bra. Hon är väldigt driven, social, positiv och energisk. Hon bjuder in sina medarbetare och deltar aktivt på många branschevents. – De sköter ju ganska mycket av själva sökjobbet, och de är duktiga på att känna av vad som kan vara en bra matchning, lägger Patrik till. Det finns många fördelar med att förstärka personalgruppen med hjälp av ett bemanningsföretag, tycker Anna. – Det är ganska enkelt faktiskt – dels får man in någon som kan det man behöver. Jag får det jag vill betala för. Snabbt in, och jag bestämmer själv hur länge. Det är en fantastiskt bra lösning för då kan Patrik och de andra jobba på med det de gör, vilket ger oss luft att kunna göra andra saker. Om man tar in en anställd måste man veta att den passar in i gruppen, och det kanske man inte gör förrän efter x antal månader, och den måste också lära sig många fler moment. Som resekonsult blir man inte fullt ut delaktig och vi kanske inte alltid involverar dem i allt, men vi försöker ändå få personalen att känna sig inkluderad. Det är en balansgång – det får inte bli för enformigt och man ska inte känna sig utnyttjad, samtidigt som jag vill få ut så mycket som möjligt av det. Men det tycker jag att vi gör bra och jag har varit jättenöjd.


Positivt att anlita en konsult innan rekrytering För den som funderar på att rekrytera i framtiden eller att söka fast jobb på ett företag är bemanning som ett första steg en utmärkt lösning, tycker både Anna och Patrik. – Då får man möjlighet att känna på om man trivs med varandra. Det är ett bra sätt att prova på, att se vad folk går för. Tycker sedan konsulterna själva att det känns bra är det en perfekt match och då är det värt varenda krona, säger Anna.


Är DITT företag i behov av extra personal? Vi på Resebemanning är experter på bemanning och rekrytering inom resebranschen, besöksnäringen och mötesindustrin. Kontakta oss så berättar vi hur vi kan förse din arbetsplats med kompetenta, erfarna och glada medarbetare! Vi hittar alltid en arbetsrelation med passion.
35 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page